Work and Energy: The Development of Learning Media Based on Smart Apps Creator to Enhance Critical Thinking Skills

Authors

  • Vita Alam Sari Physic Education Programe, Faculty of Tarbiya and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia, Indonesia
  • Winda Setya UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
  • Adam Malik Physic Education Programe, Faculty of Tarbiya and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.60005/ijlens.v1i2.75

Abstract

This study aims to determine the feasibility of interactive learning media based on Smart Apps Creator, implementation of learning, improvement of students' critical thinking skills, and student responses to the use of interactive learning media based on Smart Apps Creator. The research procedure uses the ADDIE model which includes the analysis, design, development, implementation, and evaluation stages. The research population was all students of class X IPA 4 SMAN 6 Tambun Selatan with a total sample of 30 people. The research instrument used media validation sheets, observation sheets, critical thinking skills tests and student response questionnaires. The results of the study showed that Interactive learning media based on Smart Apps Creator is feasible with an average percentage of 87% including very valid interpretations. The implementation of learning is obtained through observation sheets with an average percentage of 91% which is interpreted very well. The use of interactive learning media based on Smart Apps Creator can improve students' critical thinking skills with an average N-gain of 34.93% including moderate interpretation. The response of students to interactive learning media based on Smart Apps Creator is 81.67%, which includes very interesting interpretations.

References

Abdullah, A., Achmad, A., & Sahibu, S. (2021). Media pembelajaran interaktif mata kuliah pemrograman web berbasis android . Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi, 11(1), 45-54.

Budyastomo, A. W. (2020). Gim edukasional untuk pengenalan tata surya. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 10(2), 55-66.

Dasmo, Lestari, A. P., & Alamsyah, M. (2020). Peningkatan hasil belajar fisika melalui penerapan media pembelajaran interaktif berbasis ispring suit 9. SINASIS, 1(1), 99-102.

Erlinda, N. (2016). Penerapan metode pembelajaran inkuiri disertai handout: dampak terhadap hasil belajar fisika siswa SMAN 1 Batang Anai Padang Pariaman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 05(2), 223-231.

Firdaus, A., Nisa, L. C., & Nadhifah. (2019). Kemampuan berpikir kritis siswa pada materi barisan dan deret berdasarkan gaya berpikir. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 68-77.

Hasanah, N. R., Adi, I. P., & Suwiwa, I. G. (2021). Survey pelaksanaan pembelajaran pjok secara daring pada masa pandemi covid-19. Jurnal Kesehatan Jasmani dan Olah Raga, 6(1), 189-196.

Hasannah, U., & Suprapto, N. (2021). Pengembangan compact book fisika berbasis android untuk melatih keterampilan berpikir kritis siswa. Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 84-89.

Hendi, A., Caswita, C., & Haenilah, E. Y. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 823-834

Herayanti, L., Gummah, S., Sukroyanti, B., Gunawan, & Makhrus, M. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis masalah menggunakan media moodle untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa pada materi gelombang. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(2), 158-167.

Hunaepi, Firdaus, L., Samsuri, T., Susantini, E., & Raharjo. (2020). Implementasi worksheet inkuiri terintegrasi kearifan lokal untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Ilmiah Biologi, 8(1), 158-169.

Midroro, J. N., Prastowo, S. H. B., & Nuraini, L. (2021). Analisis Respon Siswa SMA Plus Al-Azhar Jember terhadap Modul Fisika Digital Berbasis Articulate Storyline 3 Pokok Bahasan Hukum Newton Tentang Gravitasi. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(1), 8–14.

Nabila, S. R., & Rachmasari, S. (2021). Identifikasi miskonsepsi dan kesulitan siswa pada materi usaha dan energi. Jurnal Kependidikan Betara, 2(1), 67-72.

Napsawati. (2020). Analisis situasi pembelajaran ipa fisika dengan metode daring di tengah wabah covid-19. Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya, 3(1), 6-12.

Nupura, M. S., Mursalin, Nuayi, A. W., & Arbie, A. (2021). Pengaruh whatsapp, google classrom, dan google meet dalam pembelajaran fisika terhadap hasil belajar siswa. Jambura Physics Journal, 3(1), 64-72.

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: UMSIDA Press.

Nurhayati, S., & Muharamsah, L. (2020). Aplikasi pembelajaran interaktif ilmu pengetahuan sosial pada SMP Negeri 1 Carita. Journal of Information System, 5(2), 200-207.

Permata, A. R., & Muslim, I. S. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMA pada materi momentum dan impuls. PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JURNAL), VIII, pp. 9-16.

Putri, S. D., & Djamas, D. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika berbasis keterampilan berpikir kritis dalam problem-based learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 06(1), 125-135.

Sari, N., & Murwatiningsih. (2015). Penggunaan model inquiry learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Economic Education Analysis Journal, 4(1), 151-163.

Sari, N., & Rahman, N. (2018). Peningkatan motivasi dan kemampuan kognitif ipa melalui penerapan model cooperative learning tipe jigsaw. Pancasakti Science Education Journal, 3(1), 34-42.

Setya Cendra, W. (2018). Development of Learning Media Interactive Mathematics With Telegram Social Media Fire Bot In Academic Surabaya Pharmacy. IT-Edu. Vol. 02 No. 02. Surabaya State University

Siboro, A., Sianturi, T. A., Ndruru, S., & Sitompul, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pembelajaran Fisika Siswa Kelas IX MTSN 3 Medan. Jurnal Penelitian Fisikawan, 3, 34.

Siregar, B. H., Kairuddin, Mansyur, A., & Siregar, N. (2021). Development of Digital Book in Enhancing Students’ Higher-Order Thinking Skill. Journal of Physics: Conference Series, 1819(1).

Yanto, D. T. (2019). Pratikalisasi media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.

Yelensi, Y., Wiyono, K., & Andriani, N. (2020). Efektivitas penggunaan video pembelajaran materi usaha dan energi berbasis permainan tradisional. J. Pijar MIPA, 15(1), 1-6.

Yuliana, Y., Hassanuddin, Safrida, Khairil, & Pada, A. U. (2021). Implementasi model discovery learning dipadu modul sistem ekskresi berbasis konstruktivisme untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(3), 376-390.

Zulaiha, A., Suryani, E., & Sari, D. (2021). Developing contextual illustrations for chemistrylessons to enhance students' understanding. Indonesian Journal of Educational Research, 7(2), 123-134.

Downloads

Published

2025-03-08

How to Cite

Sari, V. A., Setya, W., & Malik, A. (2025). Work and Energy: The Development of Learning Media Based on Smart Apps Creator to Enhance Critical Thinking Skills. International Journal of Learning Media on Natural Science (IJLENS), 1(2), 37–45. https://doi.org/10.60005/ijlens.v1i2.75

Citation Check