Kompetensi Literasi Sains Siswa Materi Perubahan Lingkungan Melalui Pendekatan Science, Environment, Technology, Society (SETS)

Authors

  • Rahma Ayu Safitri Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Tuti Kurniati Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Iwan Ridwan Yusup Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

Keywords:

Scientific Literacy Ability, Environmental Change, SETS

Abstract

Scientific literacy ability is one of the skills needed in the 21st century, but in reality it is still relatively low in Indonesia. The aim of this research is to determine the increase in students' scientific literacy abilities in environmental change material after applying the Science, Environment, Technology, And Society (SETS) approach. The research method used was quasi-experimental with a non-equivalent control group design. The research sample is saturated sampling. The research subjects were class X students in the even semester of the 2023/2024 academic year with a total of 58 students. Data analysis uses the N-Gain test to determine the results of scientific literacy abilities using the SETS approach. The average value in the experimental class was 0.74 (High) while in the control class the average value was 0.54 (Medium). The conclusions in this research show that the SETS approach obtained significant results on students' scientific literacy abilities in environmental change material.

References

Afriani, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains. Jurnal Al-Muta’aliyah Stai Darul Karnal Nw Kembang Karang, 4 (1), 112-122

Atminiati, E., Binandja, A. (2017). Keefektifan Pembelajaran Guided Note Taking Bervisi Sets Bermedia Chemo Edutainment Dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. Vol. 11 No.2 1988-1996

Budi Agus Kusumantri. (2019). Pengembangan Kurikulum Di Indonesia Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad 21. Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikn Islam. Vol 13 No. 2 Hal: 146-167

Farial Hani. (2023). Penerapan Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology And Society) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Materi Ciri-Ciri Khusus Makhluk Hidup Siswa Kelas Vi Min Kota Lhokseumawe. Jurnal Cakrawala. Vol. 2 No. 1 Hal: 1-13

Itaunada. (2023). Pengembangan E-Lkpd Berbasis Sest Pada Sub Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains Siswa. Jurnal Bioedu. Vol 12 No. 3. Hal: 813-823

Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Merdeka: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, Dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi.

Lukas Mundlesee, Susanne Jurkowski. Think And Pair Before Share: Effect Of Collaboration On Students’ In-Class Participation. Journal Learning And Individual Differences 88.

Maimunah. (2016).Penggunaan Model Pembelajaran Science, Environment, Technology And Society (Sets) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Sikap Ilmiah. Jurnal Formatif. Vol 6 No. 2 Hal: 134-140

Marlina, A. I., Nuraida, N., & Rizal, S. S. (2020). Upaya Meningkatkan Pengetahuan Sains melalui Pendekatan Eksplorasi Lingkungan Sekitar untuk Anak Usia Dini. Tarbiyat al-Aulad: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 97-112.

Nina, Febrina Ginting, Puji Prastowo, Muhammad Yusuf. (2022). Indentifikasi Meskonsepsi Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Di SMP Negeri 3 Binjai. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika. Vol 3 (2):145-153

OECD. (2015). Pisa 2015 Result (Volume 1): Excellence And Equity In Education. Paris: OECD Publishing

Rini Candra Puspita. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology, And Society) Terhadap Keterampiran Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 2 (1):56-64)

Rahmamita Yuliana Gazali. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Untuk Siswa SMP Berdasarkan Teori Belajar Ausubel. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol 11 No. 2

Raras Setyo Retno dan Diyan Marlina. (2018). Implementasi Sets (Science, Environment, Technology, And Society) Terhadap Literasi Sains Siswa SDN 02 Mojorejo Madiun. Jurnal Ilmiah Kependidikan. 9 (1): 34-39

A Syafarudin. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R n d. Bandung: Cv Alfabeta

Usmaedi. (2021). Education Curriculum For Society 5.0 In The Next Decade. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi. Vol 4 No. 2

Wati, A., Susilo, H., & Sutopo S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantu Jurnal Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Ipa Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian Dan Pengembangan, 3 (1), 3-11

Windyariani, Sistiana. (2017). Pembelajaran IPA dengan Praktikum Berbasis Konteks dan Literasi Sains: Perspektif Guru SD di Sukabumi. Jurnal Pendidikan Matematika IPA , Vol. 8 No. 1, 23-33.

Zahra Melta, Widya Wati, Deden Makbuloh. (2019). Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology, And Society): Pengaruhnya Pada Keterampilan Proses Sains. Indonesian Journal Of Science And Mathematics Education. 2 (3): 320-327

Zakaria, M. R., & Rosdiana. (2018). Profil Literasi Sains Peserta Didik Kelas Vii Pada Topic Pemanasan Global, E-Journal, Vol. 6 No. 2 170-174

Zulhafizh, Permatasari, S., & Hermandra, H. (2022). Berdaya Nalar Efektif: Tindakan Progresif Belajar Secara Daring Akibat Pandemi Covid 19. Jurnal Basicedu, 6 (2)

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Safitri, R. A., Kurniati, T., & Yusup, I. R. (2024). Kompetensi Literasi Sains Siswa Materi Perubahan Lingkungan Melalui Pendekatan Science, Environment, Technology, Society (SETS). Pena Masum Sujai Inspire Conference, 1(1), 288–298. Retrieved from https://journal.genintelektual.id/index.php/conferences/article/view/98

Citation Check