Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Model Pembelajaran RICOSRE Berbantu Powtoon pada Materi Perubahan Lingkungan

Authors

  • Intan Nurdyanti Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Sumiyati Sa’adah Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Hadiansah Hadiansah Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

Keywords:

Environmental Change, Problem-Solving Skills, RICOSRE

Abstract

Problem-solving skills are basic skills that everyone must have and can be used in various fields in daily life. This study aims to describe the magnitude of the influence of the Powtoon-assisted RICOSRE learning model on students' problem-solving skills on environmental change materials. This research method uses an experimental Quasi method with a non-equivalent control group design. The data analysis techniques used include normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests. The students' solving skills in the experimental class obtained a pretest score of 59.8 and a posttest score of 81.4. To determine the amount of influence obtained, hypothesis testing was carried out using the t-test and the effect size test. The results of the hypothesis test obtained a significance value of 0.020 < 0.05, and an effect size value of 0.69. The learning process with the RICOSRE model assisted by powtoon on environmental change materials carried out to traind student’s problem-solving skills, shows a positive influence with the amount of influence included in the medium effect size category.

References

Azrai, E. P., Heryanti, E., Zain, A., & Ningsih , P. (2022). Problem-solving ability: Implementation of RICOSRE Learning Models on Environmental Change Topic. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 8(2),95-104.

Badriah, L., Mahanal, S., Lukiati, B., & Saptasari, M. (2023). Collaborative Mind Mapping-Assisted RICORSE to Promote Students' Problem-Solving Skills. Participatory Educational Research (PER) Journal, 10(4), 166-180.

Budianti, D. A., Roshayanti, F., Hayat, M. S., & Syafiq, M. A. (2022). Profil Kemampuan Memecahkan Masalah Peserta Didik MA Darul Muqorrobin pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Kualita Pendidikan, Vo.3(1), 38-45.

Budiawati, I. J., Sukarso, A., Yamin, M., & Jufri, A. W. (2023). Penggunaan Media Animasi Powtoon dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Biologi SMA. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol.8(4), 2408-2414.

Elvianasti, M., Kharisma , N. A., Irdalisa, & Yarza, H. N. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Sains Peserta Didik pada Materi Perubahan Lingkungan . Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 8(1), 1-9.

Gravetter, F., & Wallnau, L. (2017). Statistics for the Behavioral Sciences, Tenth Edition. Boston : Cengage Learning.

Kotimah, E. K. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Audio Visual Berupa Video Animasi Berbasis Powtoon Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pelita Ilmu Pendidikan, Vol.2(1), 1-18.

Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2017). Model Pembelajaran RICOSRE yang Berpotensi Memberdayakan Keteampilan Berfikir Kreatif. Jurnal Pendidikan , Vol.2(5), 676-685.

Malay, M. (2022). Belajar Mudah & Praktis Analsis Data dengan SPSS dan JASP. Bandar Lampung: CV. Madani Jaya .

Malikah, S., & Wafroturrohmah. (2022). Konsep Pendidikan Abad 21: Untuk Pengembangan Sumber Daya Manusia SMA. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), Vol.5(7), 2069-2614.

Malkan, M., Setiadi, D., Lestari, T. A., & Handayani, B. S. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Video Animasi Powtoon terhadap Literasi Sains Siswa Kelas XI IPA di MAN 2 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 995-1000.

Mustika, M., Asra , R., & Anggraeni, E. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri Terbimbing dan Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan MasalahSMP Negeri 6 Kerinci. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi , Vol.07(04), 77-83.

Polya, G. (1988). How to Solve It. Princeton: Princeton University Press.

Rahmawati, D. P., Mahanal, S., & Lestari, U. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran RICOSRE Terhadap Keterampilan Berpikir Analitis pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan, 6(10), 1650-1654.

Saputri, D. A., & Febriani, S. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Biologi Materi Pencemaran Lingkungan KElas X SMA N 6 Bandar Lampung. BIOSFER Jurnal Tadris Pendidikan Biologi, 8(1), 40-52.

Sugiyono, P. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV. Alfabeta.

Sumiati, I. D., Mahanal, S., & Zubaidah , S. (2018). Potensi Pembelajaran RICOSRE pada Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan, 3(10), 1319-1322.

Windari, C. O., & Yanti, F. A. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik . Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika , Vol.9(1), 61-70.

Downloads

Published

2024-10-31

Citation Check