Persepsi Siswa Terhadap Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantu Edpuzzle pada Materi Sistem Pernapasan

Authors

  • Fakhri Atallah Tresna Irawan Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Muhammad Muttaqin Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Sri Maryanti Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

Keywords:

Response, Discovery Learning, Edpuzzle, Respiratory System

Abstract

This research aims to describe students' responses to the discovery learning model assisted by edpuzzle on respiratory system material. The respondents in this study were 35 students in grade XI science at one of the schools in the city of Bandung. The data collection technique used in this research was a student response questionnaire sheet. Data results were obtained and analyzed using a likert scale. The research results showed that the student response to the discovery learning model assisted by edpuzzle was 80% in the very good category, this shows that learning using the discovery learning model assisted by edpuzzle on respiratory system material was effectively used in classroom learning. The results of this research show that using discovery learning assisted by edpuzzle received a very good response from students as measured by the percentage obtained. It is necessary for students to acquire learning and innovation skills as well as the ability to use information media and technology to obtain the necessary life skills.

References

Achmad, N. (2021). Implementasi Edpuzzle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Era New Normal. UJMES, volume 06, number 02, 46-51

Amaliah, A. (2020). Implementasi Edpuzzle Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analitis Siswa Pada Teks Naratif. Prosodi , 14 (1), 35-44

Arsyad. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Azhari, R. P., & Nurita, T. (2021). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan keterampilan komunikasi siswa. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 9(3), 386-393.

Dewi, A. M., Widyanto, A., & Ahadi, R. (2022). Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Pada Materi Sistem Pernapasan di SMA 7 Banda Aceh. In Prosiding Seminar Nasional Biologi, Teknologi dan Kependidikan. Vol. 1, No. 2, 89-95.

Febtriko, A., & Puspitasari, I. (2018). Mengukur Kreatifitas Dan Kualitas Pemograman Pada Siswa Smk Kota Pekanbaru Jurusan Teknik Komputer Jaringan Dengan Simulasi Robot. Rabit: Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Univrab, 3(1), 1-9.

Kahar, A.P. (2018). Profil Persepsi Siswa Kelas XII SMAN 6 Pontianak Terhadap Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan. 7(1), 70

Kusuma, Apriadi Marki., dkk. (2017). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pencemaran Lingkungan Di Kelas X SMA. Artikel Ilmiah. Prodi Pendidikan Biologi : Universitas Tanjungpura, Pontianak.

Mulin, M., Sudarmiani, S., & Rifai, M. (2022). Penerapan Model Discovery Learning berbantuan Video dalam Pembelajaran IPS guna meningkatkan HOTS Siswa Kelas VIIA SMPN 3 Sambit. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 1(1), 67-79.

Neolaka A, N. G. (2017). Landasan Pendidikan. Depok: Kharisma Putra Utama.Restu, w. (2016). Menciptakan Pembelajaran yang Menyenangkan. Fakultas ilmu pendidikan, 3-4.

Nurhasanah, s., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran,130.

Nurindah, N., Afif, A., Syahriani, S., & Syamsul, S. (2022). Pengembangan Media Sistem Pencernaan Pada Manusia Menggunakan Bahan Bekas di Kelas XI SMA Negeri 2 Gowa. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 13(1),35-41.

Putri, A. K., Setiawan, B., & Mahdiannur, M. A. (2022). Penerapan Discovery Learning Berbantuan Video Animasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Education and Development, 10(3), 571-577.

Ritongan, N. (2016). Analisis kesulitan belajar pada materi sistem pernapasan manusia di SMP Abdi Negara Asam Jawa. Wahana Inovasi, 5(2), 410-415.

Sarumaha, R. (2018). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa smas kampus telukdalam melalui model pembelajaran penemuan terbimbing. Jurnal Education and Development, 3(1), 68–72.

Slameto. (2010). Belajar & faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugestina & Joko, S. 2022. Respon Siswa Terhadap Implementasi Media Edpuzzle Dalam Pembelajaramn Matematika di Masa Pandemi Covid 1. Jurnal Basicedu,6(2).

Sundi, V. H., Astari T., Rosiyanti, H, & Ramadhani, A. (2021). Efektivitas Penggunaan Edpuzzle dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasioal Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, Vol. No.1.

Suryani, A., & Kurniawan, A. (2019). Teknik Pengelolaan Audio Video. jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia

Switri, Endang. (2019). Teknologi dan media Pendidikan Dalam Pembelajaran. Pasuruan, Penerbit Qiara Media.

Telaumbanua, M. (2023). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi sistem pernapasan manusia kelas VIII SMP Negeri 1 Idanotae TP 2022/2023. Tunas: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 73-82.

Downloads

Published

2024-10-31

Citation Check