Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Probing Prompting Berbasis Ssi pada Materi Perubahan Lingkungan

Authors

  • St. Tsaqifatul Haqiyah Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Hadiansah Hadiansah Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Astri Yuliawati Universitas Negeri Islam Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

Keywords:

Critical Thinking Ability, Probing Prompting, Environmental Change, SSI

Abstract

This research aims to analyze the improvement of students' critical thinking skills using a probing prompting model based on the SSI approach on environmental change material. The research method used pre-experimental with a one group pretest-posttest design. The instrument is in the form of questions with indicators of critical thinking abilities. The sample was selected using purposive sampling technique. Data analysis was carried out by calculating N-gain and paired sample t-test. The research results showed that the increase in students' critical thinking skills was in the medium category of 0.61. Based on the paired sample t-test, the significance value was obtained, namely 0.000 < 0.05, which indicates that  is rejected and  is accepted.  It can be concluded that learning using the SSI-based probing prompting model shows a significant increase in students' critical thinking skills on environmental change material.

References

Anwar, A. (2022). Media sosial sebagai inovasi pada model PjBL dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal UPI: Inovasi Kurikulum. Vol. 19, No. 2, 237-250.

Dhewi dan Ningrum (2021). Strategi Literasi Digital sebagai Sarana Penguatan Berpikir Kritis Mahasiswa Peminatan Jurnalistik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung (SENDIKSA-3); 30-11-2021.

Fadly, W. (2022). Model-Model Pembelajaran untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Yogyakarta: Bening Pustaka.

Fihani, N., Hikmawati, V. Y. dan Mu’minah, I. H. (2021). Pendekatan Socio-Scientific Issue (SSI) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Konsep Virus. Seminar Nasional Pendidikan. FKIP UNMA 2021.

Fitrianingsih dan Musdalifah. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Video pada Pembelajaran Pembuatan Strapless Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Jambu. Fashion and Fashion Education Journal. 4 (1) 2015.

Fitroty, I. Y., Wahyuni, E. A., Ahied, M., Hartiningsih, T. dan Rakhmawan, A. (2023). Pembelajaran Problem Based Learning berpendekatan Socio Scientific Issue berbantuan Buletin untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Natural Science Educational Research. 6 (3) 2023.

Halimatussa’diyah (2022). Penerapan pembelajaran biologi dengan pendekatan Socio Scientific Issues terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Konsep Sistem Reproduksi Kelas XI di SMAN 5 Cirebon. “Skripsi”. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Hamdani, M., Prayitno, B. A. dan Karyanto, P. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Metode Eksperimen. Proceeding Biology Education Conference. Vol.16, Nomor 1.

Kurniahtunnisa., Dewi, N. K. dan Utami, N. R. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Materi Sistem Ekskresi. Journal of Biology Education. 5(3): 310–18.

Larina, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPA di Mts Negeri 1 Bandar Lampung. “Skripsi”. Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung.

Nurliana. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI MAS Cipta Simpang Dolok. “Skripsi”, UIN Sumatera Utara.

Paputungan, E dan Paputungan, F. (2022). Pendekatan dan Fungsi Affektif dalam Proses Pembelajaran. Journal of Education and Culture (JEaC). Vol. 3 No.1, Januari 2022.

Prasetya, A. (2021). Kumpulan Metode Pembelajaran Kreatif Inovatif dan Menyenangkan. Bogor: Guepedia.

Pratiwi, R., Hikmawati dan Gunada, I. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Berbantuan Video terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. Vol. 5 No. 2, Desember 2019

Pratiwi, Y. N., Rahayu, S. dan Fajaroh, F. (2016). Socioscientific Issues (SSI) in reaction rates topic and its effect on the critical thinking skills of high school students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2), 164-170.

Rachmawati dan Rohaeti (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Sains, Teknologi, dan Masyarakat Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains. VI (1), 2018, 29-39.

Raharja, S., Wibhawa, M. R. dan Lukas, S. (2018). Mengukur rasa ingin tahu siswa. POLYGLOT, Jurnal Ilmiah. , 14(2), 151.

Rahayu, S. (2019). Socioscientific Issues : Manfaatnya dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Sains, Nature of Science (NOS) dan Higher Order Thinking Skills (HOTS). Seminar Nasional Pendidikan IPA UNESA, 26 Oktober 2019.

Sadapotto, A. (2021).Edukasi yang Progresif dan Menyenangkan di Tengah Covid-19. Media Sains Indonesia.

Santika, M. T., Sulistiani, W. S. dan Asih, T. (2020). Pengaruh Probing Prompting Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Materi Sistem Koordinasi Kelas XI SMA Negeri 5 Metro. EDUBIOLOCK. Vol. 1 No. 2, 30 Maret 2020.

Sari, E. N., Fauziah, H. N., Muna, I. A. dan Anwar, M. K. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Scramble dengan Pendekatan SocioScientific terhadap Rasa Ingin Tahu Peserta Didik. Jurnal Tadris IPA Indonesia. Vol. 1 No. 3, 2021, pp.354-363

Sari dan Trisnawati. (2019). Integrasi Keterampilan Abad 21 dalam Modul Socio linguistics: Keterampilan 4C (Collaboration, Communication, Critical Thinking, dan Creativity). Jurnal Muara Pendidikan. Vol. 4 No. 2, Desember 2019.

Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: ArRuzz Media

Sugrah, N., Suyanta, dan Wiyarsi, A. (2021). Flipped Classroom Model Terintegrasi Socio Scientific Issues. Surabaya: Cipta Media.

Surip, M., Prihasti, E. dan Burhan, R. (2020). Optimalisasi Desain Promosi Media Sosial dan Manajemen Pemasaran Usaha Klub Parfum di Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Abdidas, 1(6), 831–837.

Theriana, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Learning terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Nurul Amal. Jurnal Ilmiah Bina Bahasa,13(1 SE-Artikel).

Warda dan Sudibyo. (2018). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Implementasi Model Discovery Learning pada Sub Materi Pemanasan Global. E- Journal Pensa. Vol. 06 No. 02 Tahun 2018, 238-242.

Widiyanto, M. (2013). Statistika Terapan : Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian Bidang Pendidikan, Psikologi dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.

Yudhanegara dan Lestari. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Yusuf. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenamedia Group.

Downloads

Published

2024-10-31

Citation Check