Validitas Video Keanekaragaman Tumbuhan di Kawasan Hutan Kota Patriot Bina Bangsa Bekasi
Keywords:
City Forest, Video, Validity, DiversityAbstract
The Partiot City Forest of Bangsa Bekasi is one of the green open spaces in Bekasi City that could potentially be used as a biological learning resource especially on plant diversity material. The lack of learning media relevant to everyday life and the limited and less attractive delivery of learning material result in students tending to get bored. The study aims to determine the validity of the learning media as a video of the diversity of plants in the forest area of the patriot towns built by the people of Bekasi through validation tests and product readability tests. This video development research uses the R&D (Research and Development) method using the 3D model carried out in SMAN 1 West School to the X-E class of 38 pupils. Video validation test results obtained a score of 91% from material experts, 80% from media experts, and 91% of biological subjects teachers with an average presentation of 87% of very valid categories. The readability test by 35 students in the X-E class scored 86% in a very good and easy-to-understand category. Thus, it is concluded that the video of plant diversity is highly worthy to be used as a learning medium on the material of biodiversity.
References
Arini, N., Utami, V. T., Yuliani, H., & Nastiti, L. R. (2022). Validasi Media Pembelajaran Komik Fisika pada Pokok Bahasan Fluida Statis di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 2(2), 152.
Eggen, P. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. PT Indeks, Jakarta.
Febriana, I., Wulandari, A. N., & Sari, Y. (2022). Keterbacaan Buku Teks Kurikulum Merdeka Bahasa Indonesia Kelas 7 Dengan Grafik Fry. Basastra, 11(2), 174–184.
Fedora, A., Fitria, N.N.A., Khasanah. K., Dkk. (2023). Inovasi Pendidikan Sebagai Solusi Permasalahan Pendidikan. Jurnal Universitas Jember, 21(1), 41–45.
Fitri, F., & Ardipal. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6330-6338.
Hamalik., & Oemar. (2020). Media pendidikan. Bandung: PT Rosdakarya.
Husniah, L., Prihatiningtyas, S., & Putra, I. A. (2020). Pengembangan media pembelajaran video stop motion materi fluida statis. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 7(1), 15.
Kusjuriansah, & Yulianto, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis I-SETS Terkomplementasi Karakter Pada Materi Hukum Gravitasi Newton. Unnes Physics Education Journal, 8(2), 120–132.
Pratiwi, I. R., & Silalahi, P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Model Blended Learning Berbasis Moodle. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 206.
Putrianingsih, S., Muchasan, A., Syarif, M. (2021). Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan, Keagamaan dan Kebudayaan, 7(1), 206-231.
Rayandra, A. (2013). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.
Riduwan & Sunarto. (2019). Pengantar Statistika untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi Komunikasi, dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Robert, S. P., & Utomo, D. H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Pada Sub Materi Konservasi Flora Dan Fauna Di Indonesia. Edu Geography. 10(3), 40-56.
Rohimah, Riswandi, & Fitriawan, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Informatika Melalui E-Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal KajianTeknologi Pendidikan, 3(3), 330–339.
Sarip, M., Amintarti, S., Utami, N, H. (2020). Validitas Dan Keterbacaan Media Ajar E-Booklet Untuk Siswa SMA/MA Materi Keanekaragaman Hayati. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 43-59.
Sudatha, I. G. W., & I. M. Tegeh. (2015). Desain Multimedia Pembelajaran. Yogyakarta: Media Akademi.
Suhailah, F., Muttaqin, M., Suhada, I., Jamaluddin, D., & Paujiah, E. (2021). Articulate Storyline: Sebuah Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Sel. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 19-25.
Suseno, P. U., Ismail, Y., & Ismail, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 59–74.
Taib, B., & Mahmud, N. (2021). Analisis Kompetensi Guru PAUD dalam Membuat Media Video Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1799–1810.
Wahyuni, D. Q., & Ananda, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859–872.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.