Analisis Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Materi Perubahan Lingkungan dengan Model Scramble Berbantu Wordwall
Keywords:
Cognitive Learning Outcomes, Scramble Model, Enviromental Changes, WordwallAbstract
This research aims to analyze students' cognitive learning outcomes on environmental change material using the scramble learning model assisted by wordwall. This research method uses a quasi-experimental design method (quasi-experiment) with a non-equivalent control group design. The samples used were students in classes X-11 and X-12, each class numbering 36 students. The sampling technique is using purposive sampling. The research instrument used was a written test with multiple choice questions (pre-test and post-test). The research results showed that the cognitive learning outcomes of students in the experimental class obtained an average post-test score of 80.1 and those in the control class obtained an average post-test score of 64.7. Increasing students' cognitive learning outcomes in the experimental class obtained an N-Gain value of 0.67 (medium) while in the control class obtained an N-Gain value of 0.43 (medium). The results of the hypothesis test show a Sig (2-tailed) value of 0.000 < 0.05, which means that H0 is rejected and H1 is accepted. So it can be concluded that the scramble model assisted by wordwall has a positive and significant effect on students' cognitive learning outcomes in environmental change material.
References
Abdullah, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Biologi. Jurnal Normaita, 9(1), 14-24.
Adnyani, N. K. (2020). Motivasi dan Hasil Belajar IPA Dalam Pembelajaran Scramble Berbantuan Kartu Pertanyaan. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 270-281.
Amalia, F. S. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Problem Based Instruction (PBI) Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran SKI Di SMP Ar-Rahman Percut. At-Tazakki, 2(1), 34-37.
Apipah, S., & Nurcholifah, S. (2016). Pembelajaran Scramble Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Himpunan. Semarang: Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang.
Deviana, N. N., Wiarta, I. W., & Wiyasa, K. N. (2017). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantu Bahan Manipulatif Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Journal of Education Technology, 1(2), 133-140.
Hikmah, D., Hadi, W. P., Sidik, R. F., Qomaria, N., & Yasir, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Natural Science Educational Research, 6(1), 50-56.
Kasa, B. T. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran IPS Secara Daring (Online) di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Haumeni Journal of Education, 1(2), 154-159.
Kertiari. L. P., B. G. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantuan Media Kartu Gambar Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(3), 335-347.
Magdalena, I., Fauziah, S., Sari, P. W., & Berliana, N. (2020). Analisis Faktor Siswa Tidak Memperhatikan Penjelasan Guru. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 283-295.
Minarta, S. M., & Pamungkas, H. P. (2022). Efektivitas Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa MAN 1 Lamongan. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(2), 189-199.
Novianti, N. S. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Instruction (PBI) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 175-180.
Putri, N. P., Yensy, N. A., & Maulidiya, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 13 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(2), 172-179.
Sari, R. N. (2021). Pengaruh Game Word Wall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X Mipa Sma 2 Lubuk Basung. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 76-83.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Triana, D. D. (2020). Penilaian Kelas Dalam Pembelajaran Tari. Surabaya: CV. Jakad Media.
Tyastirisn, E. &. (2017). Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kesehatan. Surabaya: Program Studi Arsitektur UIN Sunan Ampel.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Alia Awaliyah, Asrianty Mas'ud, Tuti Kurniati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.